Hét Motorboot magazine van Nederland
Actueel

Met Happy naar Friesland I Deel 1

Gepubliceerd op 5 april 2019

In de zomer van 2018 maken Con en Gerry Struycken met de Con Amore, een Drentsche Kotter 1040 OK , een tocht van hun thuishaven in Aalsmeer naar Friesland en weer terug. Voor het eerst mee op een lange tocht is hun hond Happy. In etappes kun je Con, Gerry en Happy volgen tijdens hun toertocht.

Happy is onze hond van 10 maanden oud. Een Engelse Cocker Spaniel, een teefje. Natuurlijk heeft ze al wat weekeinden meegedraaid op de boot, maar nu met de vakantie wordt het echt serieus. Hoe zal ze zich houden bij langere trajecten en hoe zal ze slapen en hoe reageert ze op het geluid van de motor en op golven, en harde regen op de kuiptent en onweer en noem maar op.

Thuis mag ze niet op de bank. In de boot kan ze niet naar buiten kijken zonder op de bank te springen. Onbegonnen werk om dat op de boot te verbieden. We kiezen ons vaargebied voor deze zomer richting het noorden. Afgelopen weken, nee maanden, prachtig weer gehad en dan kriebelt het tot in de fijnste vezels. Niet één, nee twee hittegolven kwamen langs. En nog is het niet over. De grote rivieren staan door de geringe wateraanvoer extreem laag.

We zijn laat dit jaar. Dat heeft te maken met de met de verjaardagen van dochter Francis en kleinzoon Mees en van hun vakantie. Als zij weg zijn, hoeven wij niet op te passen? Maar zondag 29 juli is het zover. Het wordt Friesland met de vele aanlegmogelijkheden, waar Happy zich uit kan leven.

Vanuit Aalsmeer varen we door de ringvaart van de Haarlemmermeerpolder naar de Nieuwe Meer. De Nieuwe Meersluis laat ons even wachten. Veel sloepjes en kleine boten. Happy van 10 maanden, kan op een grasveldje op de sluis even haar vuilwatertankje legen en dan gaan we weer verder. Gras is nu niet groen, maar goudkleurig- heeft ook wel wat… We weten, dat de bruggen in de Kostverlorenvaart niet draaien vanwege de hitte van de afgelopen dagen. Het is nu aangenaam met 25 °C en een windje met 12 knopen uit het zuiden. En nog draaien de bruggen niet is Amsterdam… Maar goed, wij kunnen eronderdoor met een speling van 3 cm bij de laagste brug, de Overtoomse sluis. Pfff, dat geval ook achter ons en verder is het appeltje eitje.

Vertrokken uit Aalsmeer om 10.50 uur. (Na eerst kruiwagens vol proviand, beddengoed etcetera te hebben gestouwd; wat neemt een mens toch veel mee en waar blijft het in het schip) afijn, zwaar beladen onder de bruggen door heeft ook een positieve kant en zo komen we vlot op het IJ met imposante cruiseschepen aan de terminal en varen naar de Oranjesluizen. De jachtensluis staat op groen, dus niet getreuzeld en vlot geschut.

Zo uit de sloot; stinken!

Om 15.20 uur melden we ons bij de zeilvereniging Het IJ in Durgerdam. De havenmeester Rik heeft een prima plekje en vangt ons op. Klasse. En Happy mag een lange wandeling maken. Bij de plaatselijke voetbalvereniging is lekker de ruimte om haar los te laten rennen en dat doet ze uitgebreid. Happy is gewoonlijk los in de boot, maar bij aanleggen en vertrekken ligt ze vast aan de salontafel. Ze is nogal onstuimig en vanaf de kuipbank springt ze, zo hebben we ervaren, als ze de kans krijgt direct de wal op. De zijzeilen van de kuiptent bestaan uit 3 segmenten en door het achterste segment in te ritsen, kan Happy niet zo gemakkelijk de benen nemen. We maken een kleine opening, want madam wil wel alles kunnen zien.

Met Happy naar Friesland I Deel 1

Vandaag gevaren: 4 uur en 30 minuten en 33 km.

Lees ook Deel 2

Mogelijk interessante artikelen

Meer berichten in deze rubriek

Voordelen van het Motorboot abonnement
12 keer per jaar thuisbezorgd én online
Onbeperkt toegang tot alle content