Hét Motorboot magazine van Nederland

Ontvangstcomité

Gepubliceerd op 21 september 2016

Maandag 17 tot en met dinsdag 20 september

Zoals jullie inmiddels begrepen hebben zijn we in goede orde aangekomen in Newport, zaterdagochtend rond een uur of negen. Het nachtelijke slinger parcours langs de shoals van Nantucket viel uiteindelijk mee, hoewel het verstandig is geweest dat Edzard en ik de hondenwacht samen hebben gedaan, de een sturen de ander kaart kijken.

image1-1Eenmaal in Newport was het, na een telefonische aanmelding door Edzard rond 09.30, wachten op de heren van de douane. Gelukkig was het prachtig weer en lagen we aan een kade met prachtig uitzicht op de baai. Volop zeilen op het water van klein optimisten grut tot klassiek gelijnde 40 voeters. Ons geduld werd behoorlijk op de proef gesteld… Tegen 15.00 uur heeft Edzard nogmaals gebeld en toen bleek dat ze ons gewoon vergeten waren. Uiteindelijk bleek dat misschien in ons voordeel te werken, want nadat ze na een 45 minuten gearriveerd waren, was de afhandeling binnen een uur geklaard ondanks het feit dat onze Esta verklaringen niet voldoende waren. Enfin, stempels in onze paspoorten en na betaling $19,00 mochten we verder het land in en werden we niet op het vliegtuig gezet.
image2Inmiddels waren we door het 6 uren wachten zodanig dorstig geworden dat we de eerste beste watertaxi richting de stad hebben genomen waar we afgezet werden bij de, vrij toegankelijke, tot Newport Botenshow omgebouwde stadshaven. Volop mensen en veel, heel veel restaurantjes, winkeltjes en terrassen. U begrijpt het al, we hebben een prima avond gehad en besloten pas de volgende dag rond het middaguur te vertrekken richting New York.
Bij het verlaten van onze aanlegplaats, waar we aangelegd waren aan een 65 jaar tot cruiser omgebouwd oud Duits sardines vissersschip, werden we getrakteerd op een doos vol gekoelde frisdranken en een dozijn bereide stokbroodjes, het restant van een aangenaam weekend van onze buren. Edzard op zijn beurt gaf hun een paar originele Hollandse klompjes… De buurvrouw helemaal verguld!
De tocht in de nacht voer ons tussen Long Island en het vaste land van Rhode’s Island en Connecticut. Rustig water en niet te veel wind behalve bij de ‘Race van…’, een natuurlijke trechter waarbij de stromingen verraderlijke golven en kolken veroorzaken.
‘s Nachts hier en daar wat vrachtverkeer en een enkele visser. Bij het ochtendgloren en opvaren van de wateren van New York werden we verwelkomd door een ontvangstcomité, lees patrouilleboot, van de  uitermate zenuwachtige New York Coast Guard.
Geen wonder, een dag daarvoor was er weer eens een bomaanslag geweest. Het water was letterlijk overspoeld door patrouillevaartuigen en in het centrum overal wegblokkades.
We kwamen aan in donker en regenachtig weer, somber maar wat tegelijkertijd de skyline van New York een prachtige, dramatisch uiterlijk gaf. We vonden een prachtige plek in de Liberty Landing Marina recht tegenover de kop van Manhattan, feitelijk New Jersey, met een werkelijk fantastisch uitzicht op de wolkenkrabbers.
image3Prima jachthaven met goede voorzieningen en wifi. Sinds IJsland geen badkamer aan de wal meer gezien, niets ten nadele van onze douche aan boord, maar even lekker wat ruimte is wel aangenaam. Na wat huishoudelijke zaken met de pont naar de overkant gevaren. New York blijft een overrompelende stad en het memoriaal monument van 9/11 is buitengewoon imponerend. Op de plaats van de Twin Towers twee enorme vierkante diepe gaten met watervallen langs de randen waar het water uiteindelijk in de diepte verdwijnt…
‘s Avond is het licht van deze metropool adembenemend. Een grote kerstboom, maar dan het hele jaar door. Ondanks de beperkte tijd die we hebben, morgen gaan we weer verder richting Norfolk, een goede indruk van deze levendige stad gekregen. Overigens het ‘the city that never sleeps’ klopt niet helemaal. De laatste ferry ging om 20.45 en bij onze jachthaven was ook al alles dicht.
Om 21.30 lagen wij te slapen, maar dat hadden we ook wel nodig.

Mogelijk interessante artikelen

Meer berichten in deze rubriek

Voordelen van het Motorboot abonnement
12 keer per jaar thuisbezorgd én online
Onbeperkt toegang tot alle content