Hét Motorboot magazine van Nederland
Blogs

Newfie

Gepubliceerd op 8 september 2016

Zondag 4, maandag 5 en dinsdag 6 september.

We liggen aan de kade van het beschutte Norris Point, een kleine gemeenschap gelegen in het fjorden complex van Gros Morne , een van de nationale parken van Newfoundland. Dit gebied -in 17-zoveel in nog geen 16 dagen in kaart gebracht door de bekende Britse ontdekkingsreiziger Captain James Cook, is een door de gletsjers uit het Glacier gevormd en uitgesleten in de bergen prachtig, rijk met bossen bedekt, gevarieerd fjorden landschap.

image2We zijn hier eergisteren rond het middaguur aangekomen. De voorafgaande nacht is na onze ontmoeting met de ijsberg rustig verlopen. Aanvankelijk waren we van plan gisteren (maandag) verder te varen naar Hallifax, zo’n 400 nm zuid-west waart, maar de restanten en uitlopers van de tot een storm gereduceerde orkaan Hermine uit Florida zorgen voor een zeer stevige wind en golven tussen de 3 en 4 meter hoog op de open zee.  De schipper van een naast de FS gelegen vissers trawler, die na te zijn uitgevaren terug kwam, vertelde Edzard dat hij geen diesel wou verspillen aan de hoge zee en pas vandaag in de loop van de middag weer wil uitvaren. Hij adviseerde ons het zelfde te doen.

image1-1Wij liggen hier dus een paar dagen, wat geen straf is. Naast ons de steiger van de rondvaartboot en het erbij horende horeca etablissement, ‘the Cat Shop’. Een paar keer per dag spuwt een touringcar haar lading dagjesmensen uit die gezellig een rondje fjorden gaan varen. Op het terras is het ondanks de ook hier nog voelbare stevige wind goed toeven. De zon is volop aanwezig en aan belangstelling hebben we geen gebrek. Ik denk dat een ieder van ons wel zo’n 10 keer per dag ons reisverhaal vertelt aan nieuwsgierigen, die al of niet met hun 4-wheel drives de steiger opgereden, een kijkje komen nemen bij de FS. Aan de andere kant van onze steiger een zeeaquarium en tegenover onze ligplaats een heuvel met uitgebreide wandel routes, kortom we vervelen ons niet en er is genoeg reuring in dit toeristen dorpje.

Zondag avond werden we bovendien getrakteerd op het wekelijkse akoestische solo optreden door de eigenaar van het rondvaart bedrijf met nostalgische jaren 70 en 80 ballades, wat prima klonk en goed bezocht werd door de locals, ook wel Newfies genoemd.

image3Boven op de heuvel, tijdens een van onze wandelingen, lezen we op een van de uitzichtpunten een,voorzien van tekst, foto’s en tekening, informatiebord, het verhaal hoe begin vorige eeuw een Newfie zijn huis half in en half op het water over de baai naar de andere kant sleepte om die vervolgens daar doodleuk weer neer te planten. Een staaltje van onvervalst durf en pioniersschap, iets wat toen overigens wel vaker gebeurde als mensen uitgekeken waren op hun woonplek. Tegenwoordig hebben we daarvoor caravans…

De schipper buurman, met wie Edzard inmiddels goed bevriend is geworden, biedt ons aan het eind van maandag middag een maaltje vis aan, bijna een kilo vers gevangen tarbot… We nuttigen dat diezelfde avond, met na afloop natuurlijk een paar pints bij the Cat Shop cafe.

Wel, vanmiddag varen we, ijs en weder dienende, richting onze volgende halte.

We hebben verschillende opties doorgenomen en afhankelijk van het weer hopen we donderdag  eind van de middag in Hallifax aan te komen.

W’ll keep you posted…..

Mogelijk interessante artikelen

Meer berichten in deze rubriek

Voordelen van het Motorboot abonnement
12 keer per jaar thuisbezorgd én online
Onbeperkt toegang tot alle content