Passie voor varen
100% Motorboot
Boeken

The Riddle of the Sands

Riddle of the Sand Boekrecensie Motorboot
Gepubliceerd op 25 augustus 2017

Het Raadsel van de Wadden, ‘The Riddle of the Sands’, is al meer dan een eeuw een boek dat veel liefhebbers heeft geïnspireerd om eens een kijkje te nemen in het waddengebied. Die liefhebbers zijn niet alleen watersporters, maar ook eiland-adepten en liefhebbers van spannende boeken. Daarnaast is er amper een betere manier te bedenken om een beeld te krijgen van de maatschappelijke– en politieke situatie van de tijd waarin ‘Het Raadsel’ werd geschreven.

Het boek werd twee keer verfilmd in een Duitse- en een Engelse versie. In Nederland werd het boek al sinds jaar en dag door Uitgeverij Hollandia uitgegeven. Het valt op dat het origineel in het Engels, hoewel een eeuw oud, nog steeds heel prettig leesbaar is. De Engelstalige editie verscheen bij diverse Britse- en Amerikaanse uitgevers en was soms een tijdlang ‘out of print’ en verscheen dan weer bij een andere uitgever.

De redactie van Zeilen maakte ooit een special over het boek. Henk Bezemer, Michiel Scholtes en Klaas Jan Hoeve doken in de geschiedenis van het boek en de schrijver. Het is niet alleen het spannende verhaal, de smakelijke verteltrant en de mooie locatie waardoor ‘The Riddle of the Sands’ zo’n bijzonder boek is. Het is vooral Childers’ vermogen om de tekenen van zijn tijd te duiden. Bezemer en Scholtes maken in hun teksten duidelijk dat ‘The Riddle’ een unieke weergave is van de geopolitieke situatie van rond de eervorige eeuwwisseling. De onafhankelijkheid van Ierland, de dreiging die uiteindelijk tot de Eerste Wereldoorlog leidde en de klassenmaatschappij van het Engeland van de negentiende eeuw; Childers speelde, ook in ‘real life’, een rol van betekenis.

In onze winkel werd nog wel eens naar die bijlage gevraagd en ook naar de oorspronkelijke Engelstalige editie. Zo ontstond een plan om aan beide wensen te voldoen. Het raadsel van de wadden in haar oorspronkelijke vorm van de hand van Erskine Childers, voorafgegaan en aangevuld met foto’s, tekeningen en 50 pagina’s artikelen over het boek, de schrijver en het roerige tijdsgewricht.

The Riddle of the Sands

The Riddle of the Sands
E-boek voor tablet, smartphone, PC en Apple