Passie voor varen
100% Motorboot
Boeken

De redder in nood – 100 jaar Reddingsbrigade Nederland

redder in nood
Gepubliceerd op 27 oktober 2017

Wie op het water in problemen komt, kan rekenen op de redder in nood: de Reddingsbrigade Nederland. Er is wel eens verwarring over de twee organisaties die zich met de hulpverlening op het water bezighouden. De KNRM werkt vooral op groot water; de zee en grote binnenwateren en de Reddingsbrigade vooral op de binnenwateren en langs de stranden. Gelukkig werken de organisaties goed samen als dat nodig en mogelijk is. Het werk van de Reddingsbrigade Nederland is soms wat onderbelicht. Dat is nu niet meer nodig want bij gelegenheid van de het 100 jarig bestaan van deze organisatie verscheen een mooi gedenkboek waarvan het eerste exemplaar aan Koning Willem-Alexander werd aangeboden.

‘De redder in nood’ stelt de mensen voor die zich bij de Reddingsbrigade Nederland dag en nacht inzetten voor het voorkomen en bestrijden van de verdrinkingsdood. De auteurs hebben met tientallen betrokkenen gesproken en hebben tot nu onbekende bronnen ontdekt. In het boek -vaak- smeuïge verhalen over aansprekende reddingen, goed gedocumenteerd en voorzien van historische foto’s. Dit boek beschrijft de geschiedenis van een dynamische organisatie. Of het nu gaat om de schrijver Godfried Bomans, die met een luchtballon neerstortte in de Noordzee, of om een stel hippies dat onder invloed van geestverruimende middelen in de jaren zeventig in de Kralingse Plas valt; de brigadeleden staan paraat en grijpen in.

De Reddingsbrigade neemt niet alleen haar werk heel serieus, maar ook haar opleiding en training. Naast het werk op- en aan het water houdt de Reddingsbrigade zich bezig met ijsreddingen en met het opstellen van instructies voor mensen die met hun auto te water geraken? Het boek is een eerbetoon aan honderd jaar Nederlandse inventiviteit in de strijd tegen de verdrinkingsdood. Iedereen hoopt de redders nooit nodig te hebben, als het toch nodig is ben je blij dat je de organisatie gesteund hebt.

redder in noodDe redder in nood,
Micha Peters en Jurryt van de Vooren,

Uitgeverij Gottmer,