Hét Motorboot magazine van Nederland
Passie voor varen
100% Motorboot
Boeken

Leidraad voor sloep- en motorjachtvaarders

Gepubliceerd op 29 december 2017

Met een kleine bootje kun je in Nederland zonder al teveel officiële voorschriften van wal steken. Beschik je over aardig wat motorvermogen en/of over een vaartuig vanaf een bepaalde lengte, dan heb je een vaarbewijs nodig. ‘De leidraad’ vormt de brug van theorie naar praktijk. In enkele duidelijke hoofdstukken staan alle maritieme vaargeheimen. Voor vaarbewijs 1 en 2 volstaan de eerste negen hoofdstukken; wil je het hele pakket, dan moeten ook die van elektronische navigatie en marifonie grondig worden doorgenomen.

Het boekwerk telt ruim 400 pagina’s. Alles is per onderwerp helder beschreven en voorzien van verduidelijkende tekeningen in kleur. Elk aspect krijgt aandacht en is mooi in de context geplaatst en in de juiste volgorde. Met enkele praktijklessen erbij kun je vertrouwd beginnen met varen, weet je alles en slaag je vast en zeker voor de benodigde diploma’s. De Leidraad behandelt het varen met sloepen en motorjachten op rivieren, kanalen, plassen en meren en open water. Havenmanoeuvres, vaarregels en betonning, veiligheid aan boord en omgaan met de motor zijn belangrijke onderwerpen, naast navigatie en weerkunde. Een uitgave die op je boekenplank thuishoort.

Voor motorbootvaarders geldt: je goed oriënteren op de eigenschappen en de techniek van de boot is van groot belang voor een veilige- en prettige vaart. Het zou mooi zijn als alle schippers zich hebben kunnen laven aan de kennis die ons ter beschikking is gesteld door de auteurs van de standaardwerken over techniek, onderhoud en het varen zelf. Daarom bespreekt Jan Maat van nautische boekhandel L.J. Harri in Amsterdam naast het boek Leidraad voor sloep- en motorjachtvaarders ook twee andere belangrijke standaardwerken waarmee de basis wordt gelegd voor de
noodzakelijke kennis over ons schip en het varen:

Boatowner’s Mechanical and Electrical Manual

Bijbel voor bootonderhoud