Passie voor varen
100% Motorboot
Boeken

‘Het Fransche Gaatje’

Het Fransche Gaatje
Gepubliceerd op 22 oktober 2001

Uw recensent heeft altijd zin in een Waddentocht. Opvallend zijn de fraaie namen van vaarwateren boven de Afsluitdijk: Razende Bol, Inschot, Brakzand, Schildersron en het Fransche Gaatje. Voor motorbootvaarders met een scheepje met niet te veel diepgang is het Fransche Gaatje een welkom doorsteekje, eentje voor schippers die niet over de volle zee van het zeegat willen of durven: maar minstens wel bij bij half tij of hoger water genomen moet worden.

Door Klaas Jan Hoeve

Tot op de dag van vandaag weet niemand waar de naam Het Fransche Gaatje vandaan komt. Deze geul op het Wad heeft ooit die naam gekregen. Maar hoe? Van wie? Niemand die het weet. Het is een mysterie… Totdat je dit boek leest! Zeven plausibele kolderverhalen die stuk voor stuk het mysterie oplossen. Over de roekeloze visser Strijbosch, een Wereldkaart in Versailles, een Frans bordeel op Vlieland, van Gogh’s mislukte schildersopdracht, een soldatenfantasie, Britse duizend-ponders en een luguber Kwelhuis in Leeuwarden. Met de bewoners op en rond het Wad in de hoofdrol. Een uiterst inventieve bundel, die ook nog eens schrijversgeheimen verbergt, ‘luikjes’ volgens de auteur. Boeiende, spannende, idiote en indrukwekkende verhalen. Ze schurken aan tegen Maarten Biesheuvel en Herman Pieter de Boer, als we de eerste lezers van het manuscript moeten geloven. Verzonnen en toch echt. Leuk voor degenen die houden van het Wad, van de eilanden, van varen, van geschiedenis, van leesplezier en van de onbekende helden die ons land hebben gevormd. Echt een ‘lekker op de boot’ leesboekje en een grappig cadeau voor de liefhebber van de Wadden.

Te koop in o.a. de winkel en in de webshop van L.J. Harri-Watersportmedia: € 14,95

Het Fransche Gaatje

L.J.Harri